Közúti fuvareszközök típusai

Ponyvás, silós, önrakodós!? Milyen fuvareszközök léteznek, és melyik mire jó? Íme:


Autószállító

kép forrása: http://qualitrans.hu

Ezek a különleges felépítménnyel rendelkező szerelvények, kifejezetten járművek szállítására lettek kialakítva. Több fajta létezik belőlük, van amelyik személyautók szállítására alkalmasak, de vannak kifejezetten teherautók szállítására kifejlesztett eszközök is.


Cserefelépítmény

kép forrása: https://tudasbazis.sulinet.hu/hu/szakkepzes/kozlekedes/kozlekedesi-foldrajz/kozuti-jarmuvek-fuvarozasa-vasuton-illetve-vizi-uton/a-kozut-vasut-szallitas-egyeb-modok

A csereszekrény a közúti jármű levehető felépítménye, ami normál pőrekocsin, vagy konténerszállító vasúti kocsin továbbítható. Jellegzetessége, hogy támasztólábakra állítható, így a közúti járművek ki tudnak hajtani alóla.


Dobozos

Dobozos szerelvény

A dobozos járműveknek merev az oldalfala és a teteje. A rakodás hátulról lehetséges. A zárt raktér előnye, hogy az áru nagyobb biztonságban van szállítás közben, nehezebben borul, és a lopás ellen is nagyobb védelmet nyújt.


Hűtős

Hűtőt áru szállítására alkalmas félpótkocsi

A gyorsan romlandó áruk szállítására alkalmasak pótkocsiknak több típusa van. Bővebb információ itt található a hűtött áruk szállításáról.


Jumbo

Kép forrása: https://www.schuon.com/wp-content/uploads/2015/06/transportlogistik_fahrzeuge-bis-148-to..jpg

A nagy rakterű járműveket nevezzük Jumbo-nak. A rakfelület hossza általában 7-8 méter a vontatón és a pótkocsin is, belmagassága 3 méter körüli, szélességük 2,5 méter, és a befogadó képességük szerelvényben (vontató, pótkocsi) 120 m3. Akár 38 raklap elszállítására is alkalmasak.


Kipper

A kipperek, más néven billencsek szóródó anyagok szállítására alkalmasak. Két nagyobb csoportba sorolhatjuk a billencseket: gabonások és egyéb terményeket szállító járművek, építkezési alap és egyéb anyagokat szállító szerelvények. Ürítés szempontjából hátra fele, vagy oldalra tudják billenteni a platójukat.


Konténer szállító

Általában építkezési hulladékok és egyéb lomok szállítására alkalmas 6-8 m3-es konténerek szállítására alkalmas járművek. A plató részhez felszerelt emelő szerkezetnek köszönhetően önrakodóak a járművek, a konténereket önerőből képesek lerakni a megfelelő helyre.


Mega szerelvény

kép forrása: https://www.krone-trailer.com/magyar/termekek/ponyvas-felpotkocsik/mega-liner/

A mega trélerek az alacsony padlós félpótkocsik. A kis kerekeknek köszönhetően a plató 1 méter magasan található, így 3 méter a pótkocsi belmagassága, és 100 m3 a raktér.


Mélybölcsős pótkocsi

A mélybölcsős félpótkocsikat előszeretettel alkalmazzák építőipari nehézgépek, lánctalpas járművek, különböző homlokrakodók, nagy méretű kazánok, csónakok, mezőgazdasági gépek, vasúti járművek, gépi alkatrészek és előregyártott magas elemek szállításához. A mélybölcsős pótkocsiknak a nyeregszerkezethez csatlakozó “hattyúnyak” utáni rakfelülete a bölcső. Ezen a részen, akár 40-50 cm is lehet a platómagasság, ennek köszönhetően szállíthatóak a magas rakományok. A hattyúnyakat le lehet választani a pótkocsi többi részéről, ami elő segíti a különböző járművek, és rakományok fel- és lerakodását.


Mozgó padlós

kép forrása: http://www.ttcm1.hu/agrar.html

Mozgó padlós, avagy Walking floor azaz önkihordós pótkocsi. Merev az oldalfaluk ezeknek a járműveknek, és elhúzható a tetejükön lévő ponyva. A padló és a homlokfal mozog ezekben a pótkocsikban, így a hátsó ajtót kinyitva “kihordja” a szállított ömlesztett árut a jármű.


Nyitott

A nyitott (ponyva nélküli) pótkocsikat leginkább az építőiparban alkalmazzák, és olyan áruk szállításához, amelyek ellenállnak az időjárási viszonyoknak. Előnye, hogy könnyű a termékeket daruval le- és felrakodni, és az önsúlyuk is kisebb, mint a ponyvás pótkocsiknak. Létezik oldalfallal rendelkező, de oldalfal nélküli is.


Ponyvás

Mondhatni, hogy a legelterjedtebb felépítmény típus. A ponyvás autók rakhatók oldalról, hátulról és felülről is (ha rendelkezik tető roló ponyvával). Az áru szállítás közben védve van a környezeti károktól, de könnyebben hozzáférhető, mint a dobozos szerelvényeknél.


Sasszé

A TEU konténerszállító pótkocsikat nevezik sasszénak. Kiviteltől függően merev vagy pneumatikusan kitolható változatok állnak rendelkezésre. Az alváz típusától függően 20 lábas és 45 lábas konténerek is szállíthatóak ezekkel a pótkocsikkal.


Siló

A siló tartályos teherautókkal általában cementet, lisztet, különféle takarmányt, és egyéb fluidizálható termékeket szállítanak. A teherautó turbina segítségével sűrített levegőt termel, ami keveredve a por állagú termékkel “kifolyik” a tartályból a zárt rendszeren keresztül (tehát önürítő járművekről beszélhetünk).


Színpados

Hasonlóan a mélybőlcsős pótkocsikhoz, a színpados szerelvényeknél is a nyeregszerkezet feletti rész magasabban van a platónál. Ezeknél az eszközöknél a plató magassága általában 80-100 cm.


Tartály

A különböző folyékony termékeket ömlesztve, tartálykocsik segítségével szállítják közúton. Ezek a járművek alkalmasak a különböző üzemanyagoktól az élelmiszereken (pl.: tej, étolaj) át a vegyszerekig mindenféle folyékony áru szállítására.


Tele

A hosszúsági túlméretes termékeket az úgy nevezett Tele, más néven széthúzható pótkocsikkal szállítják. Ezeknél a szerelvényeknél a pótkocsi alvázát szét lehet húzni, hogy a szállított terméket a plató elején és végén is alá lehessen támasztani. Összecsukott állapotban normál méretűek a szerelvények.