TSM – Tengely Súly Mérő rendszer

12 jún by Hesp V.

TSM – Tengely Súly Mérő rendszer

Amint az már ismeretes idén elkezdték hazánkban tesztelni az útburkolatba épített Tengely Súly Mérő rendszert. A rendszer képes a járművek súlyát megmérni automatikusan anélkül, hogy azok megállnának az úgynevezett WIM (Weight in Motion) rendszerek elve alapján.

A már meglévő VÉDA kamerarendszerrel összekötve építik ki az új TSM rendszert. A TSM szenzorok által méri a járművek tengelysúlyát, és a VÉDA kamerák segítségével azonosítják a járművek típusát (nem csak a teherautók súlyát fogja mérni a rendszer) és ez alapján adja össze a rendszer a szenzorokon áthaladó tengelyek súlyát. Az eddigi információk szerint nem a tengelysúly terhelést fogják figyelni és bírságolni, hanem a járművek összsúlyát. A rendszer kiépítésének létjogosultságát három pontban indokolták:

  1. balesetbiztonság növelése,
  2. útvagyon védelme,
  3. versenysemlegesség biztosítása.

A túlsúllyal közlekedő járműveknél nem azok az esetek okozzák a fő problémát amikor pár száz kilóval, vagy esetleg egy tonnával van túlterhelve a jármű, hanem inkább azok a példák amikor akár 5-8 tonna túlsúllyal közlekednek a teherautók. Ilyenkor megváltoznak a jármű menet tulajdonságai, és egy balesetveszélyes szituációban sokkal nehezebb kezelni a járművet, aminek köszönhetően nő a súlyos balesetek számának esélye.

2016-ban 150 milliárd forint vagyoni kárt okoztak a túlsúlyos járművek az amúgy sem a minőségéről híres magyar úthálózatban. A túlsúlynak köszönhetően alakulnak ki a nyomvájatok az úttesteken és a meglévő kátyúk átmérőinek növekedése.

A túlsúllyal közlekedő fuvarozók átvitt értelemben versenyelőnybe kerülnek a többi vállalkozókkal szemben, ugyanis egy fuvarfeladat keretein belül nagyobb árbevételre tesznek szert a túlsúlynak köszönhetően.

2016. októberében kezdték a rendszer kiépítését és várhatóan idén nyáron fogják befejezni. Összesen 89 mérőállomást telepítenek országszerte, a részletes lista külön itt található. Ács közelében március végén elindult a tesztüzem, aminek a mérési eredményei augusztustól elérhetőek lesznek. Az eddigi tengelysúly mérésekkel a hazai teherforgalom 2%-át sikerült ellenőrizni. A TSM segítségével ez a szám 51%-ra fog ugrani.

A 2018-tól érvénybe lépő objektív felelősségnek köszönhetően ha túlsúllyal közlekednek a járművek, akkor a jármű üzembentartóját fogja majd terhelni a büntetés. Sajnos ez akkor is igaz, ha zárt rakodás keretein belül rakják meg a járművet, és a sofőr mérlegelés nélkül csak egy áru tömegbizonylatot kap. A túlsúlyos járműveket a minisztérium által toborzott 130 fős ellenőrző csoport fogja megállítani és ellenőrizni az utakon.

A rendszerrel kapcsolatban vannak olyan nyitott kérdések, hogy mérésenként vagy a megtett úttal arányosan fog-e büntetni a rendszer, lesz-e a HU-GO rendszerhez hasonló riasztási funkció, hogyan bünteti a külföldi fuvarozókat, és miként fogja kezelni a túl méretes szerelvényeket. Saját véleményem szerint nem kell éveket várni arra sem, hogy össze legyen kötve az EKAER-rel.

Leave a Reply