Íme az új Toyota Kenworth T680 hidrogén meghajtású vontatója
A két járműipari óriás a Toyota és a Kenworth 2017-ben belevágott egy közös projektbe, aminek a célja, hidrogénhajtású nyergesvontatók létrehozása. Idén április 22-én a Föld napján mutatták be az elkészült járműveket a Los Angelesi-i kikötőben.
A projektet részben a Kaliforniai Légügyi Kormányügynökség (California Air Resources Board – CARB) támogatta, 41 milló dollárt adott a Los Angeles-i kikötőnek a zéró, és a zéró közeli káros anyag kibocsátású járművek elnevezésű (Zero and Near-Zero Emissions Freight Facilities – ZANZEFF) projekt keretein belül. A ZANZEFF projektet a cap-and-trade-ből (káros anyag kibocsátási kvótával való kereskedelem) befolyt összeggel finanszírozták.
2017-ben a Projekt Portal (Kikötő projekt) elnevezésű programot indította el a Toyota, aminek a célkitűzése az volt, hogy a Los Angeles-i és Long Beach-i kikötők közötti közúti teherforgalomban, a diesel üzemű járműveket zéró kibocsátású hidrogén hajtású eszközökkel váltsák ki. Az alapot a Toyota Mirai hidrogénhajtású autója nyújtotta. A Mirai japán szó jelentése: jövő.
A jármű a hidrogén segítségével elektromos áramot termel az autót meghajtó elektromos motorhoz, és kizárólag csak víz távozik a kipufogó rendszerből. A Miraiban a Toyota Üzemanyagcella Rendszere működik, amely egyesíti az üzemanyagcellás és hybrid technológiák előnyeit; a Toyota új, saját fejlesztésű üzemanyagcella-kötegét (FC Stack) nagy nyomású hidrogéntartályok táplálják. 114 kw (155 lóerő) és mindössze 3 percig tart a tankolás.
A Toyota Üzemanyagcella által termelt áramot egy újonnan kifejlesztett, kompakt méretű, nagy kapacitású feszültség-átalakító konvertálja 650 voltra. A feszültség növelésével lehetővé vált az elektromotor méretének és az üzemanyagcellák számának csökkentése, aminek eredményeképpen a Toyota Üzemanyagcella Rendszer mérete kisebb, teljesítménye magasabb, rendszerköltsége pedig csekélyebb lett. A működési elvről a linkre kattintva található bővebb információ.
Kenworth T680-as nyerges vontató 12 kWh kapacitású akkumulátorral, és 670 lóerős elektromos hajtáslánccal rendelkezik. A 40 tonnás szerelvény egy tankolással jelenleg 480 kilométert képes megtenni, ami a rövid távú fuvarozáshoz ideális.
A jelenleg megrendelt 10 vontató 500 tonnával csökkenti a Co2 kibocsátást. Viszonyítás képen, jelenleg 16.000 diesel meghajtású kamion szolgálja ki a kikötőt.
1 Comment
Howard Williams
It’s going to be end of mine day, however
before ending I am reading this enormous piece of writing
to improve my knowledge.